PROGRAM PEMBUDAYAAN KEUSAHAWANAN MRSM MERSING



Assalamualaikum semua .
Hmm hmm hmmm . Okay , sebenarnya .
Hari ni nak cerita pasal
PROGRAM PEMBUDAYAAN KEUSAHAWANAN MRSM MERSING



Program ni sebenarnya tujuan dia
Nak bagi pendedahan yang lebih banyak lahh
tentang macam mana nak jadi USAHAWAN yang berjaya 
Yelah . Sekarang dunia dah makin mencabar
Kalau kau kerja makan gaji je . Mana nak kaya kan 
Mana nak ada aset berjuta juta kannn .


Jadi . Orang orang yang terpilih untuk sama sama mengikuti program ini ialah
Ahli Lembaga Kooperasi , Persatuan Usahawan Muda , Pelajar Perakaunan 
dan Shahirah Mohd Arifin
serta Raja Nur Syahirah Safiah
sebagai fotografer resmi program .
Amboi . Jadi fotografer pon dapat ikut . 
Wahhhahahaha . Ramai nohh cakap camni dekat aku dengan raja .
" Kau amik gamba je pon . Asal boleh ikut . Tak aci ahhh "


Weehhoooo . Rezeki beb rezeki .
Tapi , memang betul pon apa yang diorang cakap . Haha .
Dah ahhhh amek gamba tak lawa, boleh dapat offer free free shera ni. Haissshh


Okay . So kitorang punye program 2 hari 1 malam .
Dekat Hotel Sri Mersing .
Uiiihhhhh . Gua tido hotel la seyhhhh .
Elehh . Hotel Sri Mersing je pon . Apa nak kecoh .
Takpelah . Asalkan aku dapat tidur dalam ekon . Ko ada ?

Okay . Letchgoooo baby .



Masa ni kitorang baru je sampai depan hotel .
Angkut la semua barang nak check in dekat hotel .
Semua eksaited sebab dapat hirup udara segar bandar Mersing .
Bukan udara segar MRSM Mersing .
Haha .





















Dah daftar nama semua .
Dapat lah fail program sorang satu .
Lepastu ada sesi suai kenal dengan penceramah .
Sebenarnya aku tak ingat nama penceramah yang handle program kitorang ni .
Betul . Sumpah aku tak ingat . Sebab aku ni memang pelupa .
Aku bukannnya fokus sangat pon masa penceramah tu kenalkan diri dia .
Sebab aku tengah bizi amek gambar .
Ya . Aku tahu aku teruk . 
Dan sedikit introduction pasal program ni .
Serta nak lamtik melantik ketua , penolong , bendahari .


Tapi yang penting . Penceramah dia sempoi gila beb .
Walaupon stail stail bapak orang .

















Okay semua setuju mashie jadi bendahari memandangkan dia alk ?



Hehehehe . Saya rasa macam tak je cikguuuu .



Saya pon rasa begitu .



Abam sebagai ketua program



Aina sebagai penolong abam .







Lepastu , cikgu buat satu game untuk kitorang . 
Kena main 7-up . 
Alahhhh . Game yang gilir gilir cakap wan tu teri 
Lepastu orang ketujuh kena angkat tangan sambil cakap seven up
Tujuan : Nak menguji kefokusan bakal bakal usahawan MRSM Mersing
Fokus itu salah satu sifat usahawan berjaya katanya .



Reaksi aiman setelah terkeluar



Okayyy . Awak start dulu




Lepas dah penat main seven up walau tak keluar peluh .
Masa untuk melantak makanan hotel .
Habis makan , masuk dewan balik , cikgu kata nak main bina bina menara .
Kali ni , cikgu suruh bina guna batang batang paip .
Masa ni semua kena decide lahhh nak beli berapa batang paip dengan pengikat dia .
Kena beli guna duit betul kau tahu .
Satu batang paip = Seringgit
Satu pengikat = Lima puloh sen
Maksudnya . Setiap kumpulan kena fikir betul betul  berapa banyak batang paip
yang diorang nak guna untuk buat menara paling tinggi
Nak fight kumpulan lain 
Dekat situ , kau akan nampak sifat sifat usahawan seperti
Berani mengambil risiko 



Aku main hentammm je ni sebenarnya . Hahahaha








Aku menyelit kejap ehhh
























Dah settle jual beli jual beli batang paip .
Cikgu pon bawaklah kitorang semua pergi tepi pantai nak bina menara
Ye . Satu kepuasan bagi aku sebab dapat bau pantai .
Bau yang aku paling suka .
Rezeki aku ikut program ni . Wahahaha






















Nampak macam main layang layang bukan .
Sebenarnya , ni jelah cara yang paling efektif yang diorang boleh fikir 
Tapi seronok ahhh aku cakap kau buat game ni


Dan penat .






Lepas je habis main bina bina menara tuuuuu .
Cikgu syazril bagi izin kitorang mandi kolam .
Weeehooooo . Seronok kemain . 
Apa lagi . Terjun lahhhhhhh
At least dapat la jugak mandi kolam 
Walaupun hotel Sri mersing je
Tak salah nak jakun sepuluh minit 


















Okay malam tu , kitorang punya program sambung cambiasa ahhhh .
Cikgu bagi kitorang main catur bestari .
Masa tu semua dah macam 
" Haaaaaa :( Cemana nak main ni cikguuuuu " 

Complicated gila aku cakap kau masa first first. 
Lelagi siapa yang jadi banker. 
Tapi lepas dah faham rentak permainan. 
Cehhhh. Rentak. Kemain kau shera.
Best gila ahh. 

Tapi kitorang tak dapat main sampai betul betul kaya
Masa tak cukup. 
Habis slot tu, masuk bilik tidoooo 














Masa ni afiq demam
Nasib ada Nisa. Agaga 


Aku memang suka dengki afiq. Sukaaaa :)



Last day. 

Last day ni cikgu suruh kitorang buat presentation 
Pikir kitorang nak buat business apa 
Perancangan awal 
Macammana nak kembangkan 
Cemana nak tarik pelanggan 
Macam mana nak lawan pesai ng 
Memacam ahhhh 












Secara keseluruhan,  memang semua dapat pujian melambung 
Lagi lagi group yang nak buat bisnes bodyguard 
Group sape hentah tuuuuu 
Hahaha.  


Habis je slot terakhir 
Majlis penutup 
Tapi majlis nye simple simple sempoi sempoi je lahh

Cikgu Abdul selaku HEK bagi ucapan sebagai akhir kalam 




So apa yang diorang dan aku serta Raja dapat dari program ni 




Hidup, kau jangan makan gaji je
Tak berkembang duit poket 
Hidup kena kreatif 
Jangan asik layan otak tu malas malasan je kerjanya 
Sampai bila kita nak keja bawah orang je kannnnn 


Dengan ilmu daripada program ni walaupun tak banyak 
Boleh lah men acah acah talent jadi bisnesman berjaya 
Walaupon jual keropok lekor dekat kios 
Walaupun cuma tolong cikgu jual ayam goreng memalam dekat asrama 
Walaupon cuma jadi cashier dekat koop 
Kau jangan pandang sebelah mata 



Tak salah nak bermimpi berangan 
Bak kata elfira loy biar mimpi sampai ke bintang 
Biar lah orang nak kutuk cakap kau over ke hape berangan nak jadi bisnesman berjaya lepastu jadi billionaire of the world 
Padahal ilmu cipuuuutttt je



Sebab nanti bila kau dah ada lanmborghini 
Kau lintas depan rumah diorang sambil lambai lambai tangan 
Agagaga 






Till then, chauuuu 




Comments

Post a Comment

Nice words only :)